ناخوداگاه چطور پیام های پنهان را درک میکند؟

ناخوداگاه چطور پیام های پنهان را درک میکند؟
چکیده این مطلب : انتشار : ۱۶ , فروردین , ۱۳۹۸ 0 نظر ۵۴۴ بازدید

زمانی که راشل به چاندلر با ضبط یک صدا برای ترک عادت سیگار کشیدن کمک کرد آن صدا حاوی یک پیام پنهان بود.(سریال Friends) منبع شروع تصورات، دوست داشتن ها ، احساسات ما، یا زبان بدن و هر چیزی که به طور غریزی درک می کنیم، به چیزی در ذهن ناخودآگاه ما مرتبط است. این […]

 

زمانی که راشل به چاندلر با ضبط یک صدا برای ترک عادت سیگار کشیدن کمک کرد آن صدا حاوی یک پیام پنهان بود.(سریال Friends)

ترک سیگار

منبع شروع تصورات، دوست داشتن ها ، احساسات ما، یا زبان بدن و هر چیزی که به طور غریزی درک می کنیم، به چیزی در ذهن ناخودآگاه ما مرتبط است. این مکانیزم به ما کمک می کند تا فشار شناخت اطلاعات روی ذهن خودآگاه کاهش یابد؛ با پردازش اطلاعات به صورت ناخودآگاه ما به سرعت واکنش و عکس العمل نشان میدهیم. برای طراحان ، اطلاعاتی که در ذهن ناخودآگاه یک کاربر ذخیره می شود مانند معدن طلا می باشد و این  به طراحان اجازه می دهد تا رفتار کاربران را با تحت تاثیر قرار دادن تغییر دهند.

یادگیری به صورت پنهان دارای دو جنبه است؛ یکی این است که این رفتار غریزی می شود ، و دیگری این است که فرد تحریک به انجام عملی می شود که در مورد آن برنامه ریزی شده است. رفتار غریزی گاهی اوقات بسیار مرموز، گیج کننده و فردگرا است زیرا طیف گسترده ای از اطلاعات در ناخوداگاه پنهان شده است.

ذهن ناخوداگاه مخزن تجربیات زندگی و همچنین ناخودآگاه جمعی که به ارث برده است میباشد ناخودآگاه جمعی همان چیزی است که نسل های گذشته ما از نظر فرهنگ، آداب و رسوم و سنت ها تجربه کرده اند بنابراین هر فردی که عضو جامعه یا جوامع است که سیستم های اعتقادی خاصی را از خود بروز می دهد که بر رفتار و واکنش آن افراد تاثیر می گذارد. افراد وقتی به تنهایی یا زمانی که با عزیزان خود هستند به طور متفاوتی در مراحل اجتماعی متفاوت واکنش متفاوت دارند.

مدل ذهن کوه یخ

کوه یخ  تصویری از ذهن ناخودآگاه است که ابتدا Ernest Himingway معرفی شد. این مدل به ما کمک کند که بفهمیم ذهن انسان چگونه کار می کند. ما با توجه به بخشی از ذهنمان(ذهن ناخوداگاه) که از آن آگاه نیستیم، آگاهای بسیار محدودی داریم. تمام واکنش های غریزی، احساسات، ترس و غیره توسط بخش ناشناخته بزرگ ذهن ما (ذهن ناخوداگاه) هدایت می شود. حال سوال اینجاست:

 آیا می توانیم ذهن ناخودآگاهمان و خوداگاهمان را به وضوح ببینیم ؟ معنویان(افراد معتقد ارتباط با روح) به این پاسخ مثبت میدهند که در حال حاظر خارج از محدوده این مطلب است. با این حال، برای طراحان دانستن این امرمهم است که بدانند مشاهده رفتار سطحی کاربر کافی نیست؛ مهم این است که در عمیق ناخودآگاه افراد انگیزه را توسعه دهند، زیرا پیام های پنهانی دروازه ورود به رفتار غریزی انسانی هستند و پیام های پنهان ابزاری قدرتمند برای نفوذ به ذهن هستند.

وادار کردن رفتار نسبتا امری مشکل است. هرکسی که تلاش می کند افکاری جدید را به ذهن عموم وارد کند نیاز به مطالعه ذهن در یک سطح کاملا جدید دارد. به عنوان مثال، چه رنگی چه چیزی را تحریک می کند؟ مردم چگونه به یک صدا / موسیقی خاص پاسخ می دهند؟ واکنش آنها به تصاویر ابتدایی چیست؟ آنها به چه چیز اعتقاد دارند؟ دانستن پاسخ این سوال ها به طراحان کمک میکند ایده های خاص خود را در ذهن مردم وارد کنند به عنوان مثال رفتار ناخودآگاه القا شده، از تاثیر تبلیغات «کوکا کولا».

برند کوکاکولا

قرمز در این برند تجاری نماد قدرت، انرژی، طراوت است و ترتیب رنگی تیره سریال بطری حرکت به سمت بی نهایت را نشان می دهد . این وعده تشنگی سیرنشدنی را القا میکند و موسیقی با سرعت گام بالا هماهنگی کاملی با این تبلیغ دارد و افرادی که در معرض این آگهی بمباران می شوند به صورت ناخودآگاه شروع به دوست داشتن محصول می کنند. اما چطور این اتفاق می افتد؟ رنگ قرمز نشان دهنده شور و هیجان و اعتماد به نفس است، مردم به این دلیل ترجیح می دهند این محصول را دوست داشته باشند. این تبلیغات در یک طیف بسیار پررنگ با بازیگران جدید، مکان های هیجان انگیز و غیرقابل پیش بینی ظبط می شود و در نهایت این محصول نیاز به تشنگی را برآورده می کند.

طراحان اندیشه و رفتار را وادار به تغییر می کنند که این می تواند تنها از طریق تجسم کاربر انجام شود. طراحان باید بدانند که چگونه رنگ ها، تصاویر یا صداهای خاص بر روی درک کاربر تاثیر می گذارد. نام تجاری جدید برای شرکت ها کمک می کند تا دوباره مردم را تحریک کنند به لوگوی Apple نگاه کنید تکامل این لوگو دلیلی داشت و این تکامل لازم است زیرا جمعیت در حال تغییر است.

لوگو اپل

اپل “نماد کتاب مقدس” میوه دانش “و در یک نشانه باغ بهشت را نشان می دهدو این  اولین لوگوی اپل را ایجاد کرد. لوگوی دوم بر روی میوه سیب، ، که تا حدی خورده شده ( توسط آدام و حوا) تمرکز دارد. لوگوی سوم با حذف رنگ ها میوه را نماد واقعی از دانش شفاف می داند.

یادگیری به صورت پنهان احتمالا یکی از مهمترین جنبه های طراحی است . طراحان در سال های اخیر اهمیت یادگیری پنهان را متوجه شده اند و تلاش کرده اند تا آن را پیاده سازی کنند. این واقعا جالب است بدانیم که مسیر ما را به کجا هدایت می کند.


اطلاعات بیشتر:

تاثیر شگفت انگیز پیام های پنهان

آزمایش پیام های پنهان

تحقیقات و یافته های الدون تیلور ( پیام پنهان )

تاریخچه و روانشناسی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



این مطلب را به اشتراک بگذارید



امتیاز شما به این مطلب



جست و جو

برای جست و جو کلمه مورد نظر را وارد کنید.

ورود به حساب کاربری

ایجاد حساب کاربری جدید