کنترل رویای شفاف

کنترل رویای شفاف
چکیده این مطلب : انتشار : ۱۱ , مرداد , ۱۳۹۸ 2 نظر ۱۹۴ بازدید

رویای شفاف همچنین فرصت هایی برای بهبود مهارت های حرکتی از طریق تجسم را فراهم می کند. با استفاده از تصاویر ذهنی برای تمرین مهارت های حرکتی نشان داده شده است که می تواند عملکرد ورزشکاران ، پزشکان و موسیقی دانان را بهبود داد و همچنین به توانبخشی کنترل دست و سایر کارهای حرکتی مفید است ، به عنوان مثال بعد از آسیب سیستم عصبی افراد رویایی شفاف میتواند به این افراد کمک کند. این روش به این دلیل کار می کند زیرا تصور یک عمل حرکتی تقریباً همان ساختارهای عصبی را فعال میکند که در واقعیت فعال می کند.

 

رویاها اغلب می توانند تجربه های گیج کننده و مبهم باشند.  حالت هایی مثل کاهش تفکر منطقی ، عدم دسترسی به خاطرات واقعی و احساسات در رویاها وجود دارد و وقتی که صبح چشمانمان را باز میکنیم رویاها بسیار مبهم هستند.

اما رویاها همیشه اینگونه نیستند. بیش از نیمی از ما حداقل یک بار در طول زندگیمان در زمان دیدن رویا آگاه بوده ایم و به عبارت دیگر رویای شفاف را تجربه کرده ایم و در برخی موارد توانایی هدایت رویایمان را داریم. گزارش ها حاکی از آن است که تقریباً یک چهارم از ما در هر ماه یکبار رویای شفاف میبینیم.

دو متغییر اساسی در مغز مسئول این حالت رویای شفاف است. قشر جلویی ، که توانایی های شناختی بالاتر ما را کنترل می کند که در طول رویاهای عادی غیرفعال و در حالت رویای شفاف فعال می شود. محققان همچنین افزایش موجهای گاما ، همزمان شدن گروههای نورون ها با فرکانس آگاهی و عملکردهای اجرایی مانند اقدام داوطلبانه و تصمیم گیری را مشاهده کرده اند.

دانشمندان علاقه مندند که چگونه میتوان برای ورود به این حالات مغز تأثیر بگذارند – و نه فقط برای تفریح از آن استفاده کنند. آنها امیدوارند که رویای شفاف دیدگاه ارزشمندی در مورد شکل گیری آگاهی و همچنین استفاده عملی در بسیاری از موارد را فراهم کند.

به عنوان مثال ، رویا درمانی شفاف دارای پتانسیل بزرگی است که به عنوان راهی برای درمان افراد مبتلا به کابوس های مزمن و سندرم استرس پس از شوک است (PTSD). افراد مبتلا به PTSD معمولاً کابوسهای مکرر را تجربه می کنند که معمولاً حول یک واقعه آسیب زا است. این کابوسهای مکرر به اندازه ای وحشتناک هستند که باعث اضطراب ، بی خوابی آشفتگی می شوند که در نتیجه تأثیر منفی روی عملکرد روزانه فرد می گذارد. با شفاف شدن رویا، مبتلایان کابوس می توانند درک کنند که آنچه تجربه می کنند واقعی نیست که با این کار متعاقباً کابوس را به یک رویا مثبت یا بی اثر تبدیل می کند.

رویای شفاف همچنین فرصت هایی برای بهبود مهارت های حرکتی از طریق تجسم را فراهم می کند. با استفاده از تصاویر ذهنی برای تمرین مهارت های حرکتی نشان داده شده است که می تواند عملکرد ورزشکاران ، پزشکان و موسیقی دانان را بهبود داد و همچنین به توانبخشی کنترل دست و سایر کارهای حرکتی مفید است ، به عنوان مثال بعد از آسیب سیستم عصبی افراد رویایی شفاف میتواند به این افراد کمک کند. این روش به این دلیل کار می کند زیرا تصور یک عمل حرکتی تقریباً همان ساختارهای عصبی را فعال میکند که در واقعیت فعال می کند.

 

تبدیل شدن به یک رویابین شفاف

تکنیک های مختلفی برای ورود به رویاهای شفاف در سالهای اخیر توسعه و آزمایش شده اند ، اما هنوز هیچکدام با اطمینان و پیوسته در همه افراد موفق نبوده است. این به معنای این نیست که آن روش ها بی اثر بوده اند  این در حالی است که تحقیقات در این زمینه در مراحل ابتدایی است در ادامه تکنیک هایی با پتانسیل بالایی وجود دارد که می توانید از آنها در منزل استفاده و امتحان کنید.

تکنیک های آگاهی فعالیت هایی هستند که در طول روز یا هنگام خواب انجام می شوند. تاکنون این نوع رویکرد در ورود به رویاهای شفاف موفق تر بوده است. طبق مطالعه جدیدی که روی ۱۶۹ شرکت کننده استرالیایی انجام شده است ، ترکیبی از سه تکنیک با موفقیت رویاهای شفاف را ایجاد میکند: تست واقعیت ، کنترل داشتن روی رویابرای آگاه بودن از روی شفاف و بیدار شدن در رویا.

روش تست واقعیت شامل عادت دادن ذهن با انجام عملی که به شما کمک می کند واقعیت از رویا را تشخیص دهید.  در فیلم   Inception یا تلقین از این تکنیک با یک نخ ریس استفاده می کند ، که به طور معمول در رویای چرخش نخ ریس متوقف نمی شود . اما اگر شما نمی خواهید یک نخ ریس در جیب خود نگه دارید ، می توانید بینی خود را نگه دارید زیرا بینی تنفس را غیرممکن می کند در صورتی که با گرفتن بینی خود هیچ اتفاقی برای شما رخ نداد شما در حال دیدن رویای شفاف هستید. چک کردن مکرر واقعیت در طول روز باعث می شود که شما در هنگام خواب همان چک کردن ها راانجام دهید و بدین ترتیب به دنیای رویایی شفاف وارد می شوید که در آن می توانید از طریق مسدود کردن بینی نفس بکشید.

در تکنیک Mnemonic Induction Lucid Dream (MILD) ، یک رویا و تجسم را تکرار می کنید و ضمن با تکرار عبارت تاکیدی مربوط به دیدن رویای شفاف مثل ” من امشب رویای شفاف دارم ” “دفعه بعد که خواب می بینم می خواهم به یاد داشته باشم که خواب می بینم.” و دریافت بهترین نتایج ، باید در هنگام بازگشت به حالت خواب در طول تکنیک بیدار شدن در رویا Wake-Back-to-Bed (WBTB)  انجام شود ، که در این حالت فرد ساعت زنگ دار خود را به یکی یا دو ساعت قبل از زمان بیدار شدن از حالت عادی خود تنظیم می کند و چند دقیقه بیدار می ماند و بعد به خواب می رود.

تصور می شود که این بیدار شدن کوتاه مدت باعث افزایش فعال شدن قشر جلوی مغز می شود که هنگام خواب و حرکت سریع چشم به خواب می رود ، مرحله ای که در طی آن رویای شفاف رخ می دهد. با کمال تعجب با تنظیم کردن ساعت چندین بار قبل از بیدار شدن از خواب احتمال دیدن رویای شفاف را افزایش می دهد.

البته این استراتژی ها برای تأثیرگذاری نیاز به تلاش مداوم دارد. در جستجوی مسیر آسان تر به رویاهای شفاف ، شرکت های مختلف فن آوری هایی تولید کرده اند که در هنگام خواب ، نور ، لرزش ، و صدا را پخش می کنند. این ایده به خواب بیننده هشدار می دهند که در حال خواب دیدن است.

تجربیات متخصصان در آزمایشگاه خواب دانشگاه اسکس Essex’s نشان می دهد که چنین تکنیک های تحریک خارجی باید با احتیاط انجام شود. اگر به اشتباه انجام شوند اثر بخشی آنها حداقل و یا بدتر خواهد بود که باعث بیدار شدن فرد می شود. برخی افراد نسبت به سایرین خواب سبک تری دارند ، بنابراین شدت محرک ها باید متناسب با آستانه خاصی که در آن فرد از خواب بیدار می شود تنظیم شود.

همچنین شما با استفاده از پیام پنهان قادر خواهید بود توانایی کنترل خوابتان را افزایش دهید با گوش دادن به این فایل قبل از خواب است پیام های پنهان ناخوداگاه شما را فعال می کند و با گذشت زمان هر چه بیشتر و بیشتر شما از رویاهایتان آگاه تر خواهید بود و کنترل دقیق تری بر انها خواهید داشت.

تحریک کردن ذهن برای دیدن رویای شفاف

تحقیقات اخیر نشان می دهد مداخلات دارویی نیز ممکن است نوید بخش باشد. به عنوان مثال ، گالانتامین ، یک مهارکننده آنزیم که به طور معمول برای درمان بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرد ، نشان داده می دهد که در صورت استفاده در ترکیب با تکنیک های WBTB و MILD میزان القاء خواب شفاف را افزایش می دهند. این داروی تجویز شده باید به اشتیاق فرد استفاده شود لذا تحقیقات این روش در مراحل اولیه خود است و این دارو می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

همچنین باید استفاده از مکمل های دیگر و گیاهان دارویی که ادعا می کنند باعث افزایش شفافیت خواب می شوند با احتیاط انجام شوند زیرا از شواهد علمی برخوردار نیستند و مانند سایر داروها ، خطر بروز واکنش های آلرژیک و عوارض جانبی را دارند.

درک ما از رویاهای شفاف در دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. هنوز کارهای زیادی باید انجام شود اما امیدوارم خیلی طول نکشد.

 

آیا میخواهید بدانید دقیقا رویای شفاف چیست؟ فیلم Lucid.Dream.2017 را مشاهده کنید


چطور رویای شفاف ببینیم؟

  1. ۱
    Stive

    سلام اول اینکه واقعا ممنونم ک این مقاله و محتوا رو گذاشتید ولی لطفا به الویت ها تون دقت کنید الان چندین مطلب درباره رویای شفاف گذاشتید در حالی که یک مطلب راجع به برون فکنی نگزاشتید
    پس لطفا مطلب راجع به برون فکنی بزارید با تشکر

    • ۰
      siminbemana

      سلام. مقاله عالی است سپاسگزارم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



این مطلب را به اشتراک بگذارید



امتیاز شما به این مطلب



جست و جو

برای جست و جو کلمه مورد نظر را وارد کنید.

ورود به حساب کاربری

ایجاد حساب کاربری جدید