افزایش عملکرد ذهن

افزایش عملکرد ذهن
چکیده این مطلب : انتشار : ۲۷ , آبان , ۱۳۹۷ 0 نظر ۴۳۳ بازدید

یکی از اثرات دیده شده امواج مغزی افزایش توانایی یادگیری است. آنچه در حال حاضر به عنوان یادگیری سریع شناخته می شود در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط جورجی لوزانوف روانپزشک بلغارستان آغاز شد. لوزانوف از ریلکسیشن عمیق همراه با ریتم های هماهنگ در مغز برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و […]

 

یکی از اثرات دیده شده امواج مغزی افزایش توانایی یادگیری است. آنچه در حال حاضر به عنوان یادگیری سریع شناخته می شود در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط جورجی لوزانوف روانپزشک بلغارستان آغاز شد. لوزانوف از ریلکسیشن عمیق همراه با ریتم های هماهنگ در مغز برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و ایجاد حالت آلفا استفاده می کند او دریافت که دانش آموزان در این حالت بیش از پنج برابر حالت عادی معلومات بیشتری را با صرف زمان کمتر در روز، با احتساب دریافت اطلاعات بیشتر دریافت میکنند در بعضی موارد، تا سی برابر افزایش یادگیری وجود داشته است.

سوزان ایوانز موریس، متخصص روانشناسی گفتار زبان، رابطه بین الگوهای مختلف مغز و یادگیری و همچنین دیگر امور مربوطه مانند تمرکز، حل مسئله، پذیرش و خلاقیت را توصیف می کند.

پذیرش برای یادگیری اطلاعات مربوط به حالت های خاصی از آگاهی است. الگوهای مغزی غالبا با حالت های مختلف آگاهی مرتبط است که به عنوان مثال، فرکانس های بتا در محدوده ۱۳-۲۶ هرتز مرتبط و به هم پیوسته هستند و هشدار برای حل مسئله را ایجاد می کند؛ فرکانس های آلفا (۸ تا ۱۳ هرتز) زمانی رخ می دهد که چشم ها بسته شده و وضعیت آرامش وجود داشته باشد.مانند قبل از خواب و بعد از بیداری ، حالت  تتا (۴ تا ۷ هرتز) با آرامش عمیق با حساسیت بالا برای تجربیات جدید و یادگیری همراه است که در مقاله زیر در مورد آن توضیح میدهد:

اینجا کلیک کنید

موریس همچنین توضیح می دهد که چگونه صوت های حاوی سیگنال های ضرب های دوگوشی می تواند برای  “ایجاد توانایی حفظ اطلاعات وایجاد حالت تتا برای یادگیری ” مورد استفاده قرار گیرد.

موریس می گوید: “حالت تتا اجازه می دهد تا پردازش گسترده تر و عمیق تری از اطلاعات ارائه شده توسط معلم  داشته باشیم که همچنین تمرکز و توجه را افزایش می دهد و یک حالت ذهنی باز را ایجاد می کند ” او یادآور می شود که در استفاده از چنین سیگنال های ضرب های گوشی در محیط کلاس، کودکان ” تمرکز و توجه بیشتر “و” ایجاد شور و شوق بیشتری برای یادگیری را درون دانش اموزان ایجاد  میکند”

 

در ادامه موریس بیشتر توضیح می دهد که چه اتفاقی در مغز رخ می دهد که یادگیری را سریع و موثر می سازد:

حضور حالت تتا (۴ تا ۷ هرتز) در مغز با حالت های افزایش یادگیری و کاهش فیلترینگ اطلاعات توسط نیمکره چپ همراه است. حالت تتا در زندگی عادی برای دوره های نسبتا کوتاه در دسترس است به عنوان مثال زمانی که فرد وارد حالت خواب عمیق شده است اما با استفاده از ضربه های دوگوشی ریکورد شده این وضعیت می توانند  حالت تتا را طولانی مدت کند تا فرد بتواند حالت پذیرش را برای یادگیری را ایجاد کنند این سیگنال ها یک حالت وابستگی در مغز ایجاد می کنند و نیم کره راست و چپ مغز و همچنین مناطق زیر نیم کره ها در هماهنگی کامل فعال می کند. این یک محیط فیزیولوژیک داخلی برای یادگیری را ایجاد میکند که شامل تمام مغز می شود .بنابراین این به فرد اجازه می دهد تا یادگیرنده های ذهنی او دسترسی بیشتری به دانش داخلی و خارجی و ایجاد محیطی برای گسترش شهود در حل مسئله داشته باشند. توانایی کاهش گفتگوهای درونی باعث تمرکز و توجه بیشتری برای یادگیری میباشد که بسیار مهم است.

سیگنالهای ضرب های دوگوشی در کلاس درس برای افزایش توانایی یادگیری استفاده شده است. معلمان Tacoma  (یک شهر بندر صنعتی در غرب مرکزی واشنگتن) در مدارس دولتی، تحت هدایت روانشناس Devon Edrington، از فایل های صوتی حاوی تکنولوژی ضربه های دوگوشی برای افزایش در توانایی یادگیری دانش آموزان استفاده کردند. آنها دریافتند که دانش آموزانی که در حال مطالعه، تست، یادگیری و انجام آزمون بودند، به طور قابل توجهی بهتر از گروهی که از این فایل ها استفاده نمی کردند بودند.

به نظر می رسد حالت تتا یکی از آن حالت هایی است که تغییر رفتار و سیستم اعتقادات را می تواند به راحتی تغییر دهد. سوزان ایوانز موریس، این تحقیق و فیدبک آن را با پژوهشگر بیولوژیکی، توماس  Budzynski مطرح کرد که وضعیت تتا را به عنوان یک منطقه انتقال بین بیداری و خواب است که در آن می توان اطلاعات جدید را به صورت غیر انتقادی و غیر تحلیلی جذب کرد. [Budzynski]  حدس زد که این حالت اجازه می دهد تا اطلاعات جدید توسط نیمکره راست از طریق دور زدن فیلترهای انتقادی نیمکره چپ دریافت شوند بدین ترتیب، اطلاعاتی که منجر به تغییر در تصور درونی می شود بیشتر در دسترس خواهد بود که این باعث می شود اصلاح رفتارهای عادی و سیستم اعتقادات شخص به راحتی صورت گیرد.

پؤوهشگر پزشکی Dr. Gene W. Brockopp معتقد است که اصلاح رفتار زمانی افزایش میباشد که موضوع مورد نظر روی امواج مغزی آهسته تر قرار گیرد او گمان می کند که استفاده از این فناوری برای ایجاد تغییرات در اموج مغزی می تواند به طور فعال موجب فعال شدن وضعیت هایی از مغز شود که غیرفعال هستند اما منظور خواب نیست. بنابراین می توانیم به فردی کمک کنیم تا حالت های اموج مغزی مختلف را تحریک کند.

 بسیاری از محققان دیگر مزایای موج های آلفا و تتای مغز را توصیف کرده اند Budzynski تحقیقات گسترده ای در مورد یادگیری و تلقین انجام داده است، زمانی که مغز در وضعیت تتا قرار دارد Budzynski  تلقین میکند این حالت فوق یادگیری است. در این حالت مردم قادر به یادگیری زبان های جدید، پذیرش تاکیدات برای تغییر در رفتار و نگرش، یا حفظ مقدار زیادی از اطلاعات هستند. او می گوید: “ما از این مزیت  استفاده می کنیم که حالت بیت خوای بیداری است. Budzynski  می گوید در این حالت  ” کارهای زیادی بسیار سریع انجام می شوند.

Budzynski و روانشناسان دکتر James McGaugh از دانشگاه کالیفرنیا هر دو متوجه شده اند که در این حالت از مغز اطلاعات به راحتی پردازش و فراخوانی می شوند. محققان المر و آلیس گرین از بنیاد موننگر نیز این پدیده را مطالعه کرده اند و دریافتند که خاطراتی که در حالت تتا تجربه کرده اند افراد با تولید امواج تتا باعث ایجاد “ایده های جدید و معتبر نه به واسطه نتیجه گیری بلکه از طریق شهود از منابع ناخودآگاه” شدند.

چطور موسیقی ذهن شما را برای افزایش کارایی و افزایش دقت تمرکز برای رسیدن به اهداف آموزش میدهد؟  ⇒ کلیک کنید

در کتاب نطفه، بیشتر بحث در مورد اثرات زیاد و قابل توجه حالت اموج مغزی تتا است. آنها دریافتند که کسانی که امواج تتا تولید می کنند بسیار خلاق تر هستند، آنها بینشی دگرگون کننده نسبت به زندگی داشتند. در آزمون های روانشناسی، افراد  “روان شناختی سالمتر و دارای روحیه اجتماعی بیشتری بودند، کمتر بی حال و بیشتر سازگار و قبراق و خلاق بودند. “یکی دیگر از تاثیر قابل توجه این بود که این افراد بسیار سالم بودند. به طور احساسی، این افراد ” با بهبود روابط با دیگران و همچنین داشتن صبر بیشتر، درک و عشق به خود و جهان خویش را داشتند .

همچنین نشان داده شده است که حالت های آلفا و تتا ترک اعتیاد را تسهیل می کند. دکتر یوجین پینیستون و دکتر پل کولکوسکی از دانشگاه جنوبی کلرادو، گروهی از افراد خمار را برای ورود به حالت آلفا و تتا آموزش دادند. این گروه نشان داد میزان بهبودی بسیاری انها بسیار بالا بود سیزده ماه بعد، این گروه “هیچ گونه عوارضی ازعود بیماری” را نشان نداد و این یافته ها در سه سال بعد مجدد پیگیری و بررسی شد که نتایج همچنان ثابت بود علاوه بر این، این گروه تغییرات شخصیتی مشخص را شامل افزایش قابل توجهی در روابط ، اعتماد به نفس، وجدان، شجاعت، تخیل و کنترل خود، همراه با کاهش افسردگی و اضطراب را نشان داد.

در الگوی اموج مغزی در محدوده بین ریتم آلفا و تتا، اغلب به عنوان نقطه تقاطع توسط دانشمندان علوم اعصم نامیده می شود که در این نقطه افراد تغییرات قابل ملاحظه ای را تجربه کرده اند. ویلیام Beckwith، درمانگر هوستون، گزارش کرده است که مشتریان او تجربه این نقطه را اغلب همراه با ” حل معجزه آسایی از مشکلات روانی پیچیده بوده است “

سایر مطالعات پیشنهاد کرده اند که حالت هماهنگ سازی حافظه مغز را افزایش می دهد. تحقیقات McGaugh’s در مورد حافظه و امواج تتا نشان داد که “بعد از یک جلسه تمرین، امواج تتا بیشتر در EEG حیوانات ظاهر می شوند که باعث یاداوری بیشتر می شود که این در تمامی حیوانات درست بود ظاهرا بهترین یادآوزنده کننده حافظه، مقدار امواج تتایی است که در مغز حیوان ثبت شده است. امواج تتا نشان می دهد که مغز در وضعیت مناسب برای پردازش و ذخیره اطلاعات است “

دانشمندان کشف کرده اند که برای شکل گیری خاطرات، مغز باید یک فرآیند به نام potentiation طولانی مدت (LTP مکانیسم سلولی اصلی در فرآیند یادگیری و حافظه) را که شامل تغییرات شیمیایی و الکتریکی در نورون های مرتبط با حافظه است طی کند. بدون LTP، اطلاعات ورودی ذخیره نمی شود بلکه به سرعت و به صورت کامل فراموش می شود. دکتر گری لینچ، متخصص نوروفیزیولوژی و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا در ایروین کشف کرد که کلید LTP، الگوی اموج مغزی است. “ما ریتم سحر و جادو که باعث LTP می شود را پیدا کردیم ریتم جادویی، ریتم تتا است ” به گفته لینچ، این ریتم طبیعی هیپوکامپ، بخشی از مغز که برای تشکیل و ذخیره خاطرات جدید و یادآوری خاطرات قدیمی ضروری است میباشد.

سایر مطالعات مزایای باور نکردنی حالت تتا را تأیید کرده است. در آزمایشات انجام شده در موسسه علوم کاربردی مونرو به طور پیوسته از تجربه افراد که تمام پدیده های ذهنی مرتبط با حالت تتا، مانند تصورات واضح ، افکار خلاقانه، تجارب یکپارچه و خاطرات خودب خود داشته اند گزارش شده است.

چگونه این تغییرات ذهنی شگفت انگیز و عاطفی رخ می دهد؟ بسیاری از محققان بر این باورند که الگوهای اموج مغزی با تولید  نورون های عصبی  آرامش ، رهاسازی استرس ، افزایش یادگیری ، خلاقیت، حافظه و دیگر مزایای مطلوب مرتبط است. این عصب ها عبارتند از بتا اندورفین ها، استیل کولین، وازوپرسین و سروتونین.

دکتر مارگارت پترسون، در همکاری با دکتر ایفور کپل بیوشیمی ، در بخش تحقیقات موسسه تحقیقات موسسه سرطان ماری کوری، در Surreyانگلستان، نشان داده است که فرکانس های در مغز به طور چشمگیری سرعت تولید انواع مختلف ماده ای که موجب انتقال انگیزه ها و پیام ها در اعصاب می شود را افزایش میدهد ، فرکانس های متفاوت مواد شیمیایی مغز به عنوان مثال، یک موج ۱۰ هرتز (الفا) موجب افزایش تولید و حجم سروتونین میشود بنابراین این پیام رسان های شیمیایی باعث افزایش آرامش و کاهش درد می شود، در حالی که کاتچولامین هایی که برای حافظه و یادگیری حیاتی هستند، در حدود ۴ هرتز (تتا) پاسخ می دهند.

 

طبق گفته کپل : تا آنجا که می توان گفت، مرکز هر مغز، موجب ایجاد فرکانسی خاص بر اساس انتقال دهنده عصبی می شود که آن را ترشح می کند به عبارت دیگر، سیستم ارتباطی داخلی مغز براساس فرکانس است ” دکتر ویلیام بائر، یکی از کارشناسان عمده در زمینه الکترومغناطیس، توضیح می دهد:

آنچه که من فکر می کنم اتفاق می افتد این است که با ارسال فرکانس ، شکل موج و جریان مناسب ما تمایل به تغییر پیکربندی غشای سلولی داریم سلول هایی که در سطوح غیرمترقبه قرار دارند تحریک می شوند تا به نوبه خود آنچه که آنها قرار است تولید را تولید کنند احتمالا از طریق  DNA، که از طریق غشای سلولی تحریک می شود شما سلول ها را از طریق یک فرآیند بیوشیمیایی پر می کنید که به طور بالقوه می تواند تعادل استیل کولین و یا هر انتقال دهنده عصبی را که نیاز به تبدیل شدن و افزایش تولید این عصاره های مختلف ایجاد کند که تا حد زیادی حافظه و یادگیری را افزایش می دهد. یک تیم تحقیقاتی در بیمارستان اداره جانبازان در پالو آلتو دریافت که گروهی از افراد عادی وقتی که مواد افزایش تولید استیل کولین در مغز را دادند بهبود چشمگیری در حافظه بلند مدت را نشان داد .

محقق لستر هنری خاطر نشان کرد که استیل کولین “برای فرآیندهای ذهنی بالا مانند یادگیری و حافظه ضروری است.

 

مطالعات اخیر نشان می دهد که استیل کولین ناکافی باعث از دست رفتن حافظه می شود و یادگیری و هوش را کاهش می دهد. فقدان استیل کولین به علت سردرگمی و از دست دادن حافظه در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر به ترتیب ۳۲ و ۳۳ است. مطالعات دیگر نشان داده است که وقتی افراد میزان استیل کولین را افزایش می دهند، افزایش قابل توجهی در نمرات  حافظه و تست های هوش نشان دادند.

استیل کولین نیز با تعداد و سایز بیشتری نورون در قشر مغز همراه است انسانهایی هستند که دارای بیشترین تراکم استیل کولین در مغز خود هستند. محقق UC Berkeley Mark Roszenzweig ارتباط مستقیم بین استیل کولین و هوش را نشان داد. سایر عصبهای مغز که در پاسخ به ضربهای دوگوشی در مغز تولید میشوند با افزایش حافظه، یادگیری و سایر منافع همراه است. مردان در پنجاه و پنج سالگی تنگ کننده رگ که یک رابطه عصبی شیمیایی نسبت به اندورفین ها است بهبود قابل ملاحظه ای در حافظه، نگه داری و زمان واکنش نشان داد. در یکی دیگر از مطالعات، افراد سالم چندین بار وازوپرانسین را دریافت کردند و پس از آن بهبود چشمگیری در توانایی یادگیری و یادآوری داشتند. دانشمندان هلندی بیشتر متوجه شدند که وازوپرانسین یک اثر “تقویت کننده اطلاعات” را در درازمدت دارد.

در موسسه ملی بهداشت روان (NIMH)، تحقیقات نشان داده است که وازوپرسین حافظه را افزایش می دهد، افراد را قادر می سازد تا ” به طور قابل توجهی” اطلاعات را بهتر پردازش کنند NIMH دریافت که کاهش وازوپرسین با کمبود حافظه همراه است. وازوپرسین همچنین با تولید امواج تتا همراه است و با افزایش دسترسی به خاطرات و افزایش خلاقیت همراه است وازوپرسین همچنین آزادی اندورفین ها را تحریک می کند.

چرا امواج مغزی کلید موفقیت است؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



این مطلب را به اشتراک بگذارید



 

اضافه به لیست علاقه مندی ها


جست و جو

برای جست و جو کلمه مورد نظر را وارد کنید.

ورود به حساب کاربری

بازیابی رمز عبور

ایجاد حساب کاربری جدید